Thursday, December 15, 2005

Memuliakan Tuhan

Apakah maksud memuliakan Tuhan? Secara keseluruhannya kita mengagungkan Tuhan dengan mengakur kekuasaanNya dalam semua hal. Ini termasuklah memuji Dia serta mengagungkan kebesaran Tuhan. Dia sahaja yang layak diagungkan dan disembah melalui kasih kita dan menurut segala perintahNya. Kita kenalah melayani Tuhan dengan penuh keimanan dan kesetiaan. Kita dapat memuliakan dan mengagungkan Tuhan kita dengan menggunakan segala kemahiran, bakat dan sumber yang ada pada kita demi memuliakan dan menghormatkan nama Tuhan.

Sememangnya Tuhan memberikan bakat yang unik kepada setiap individu dan ini hanyalah digunakan untuk tujuan kerajaan Tuhan kita. Maksudnya keagungan dan kemuliaan Tuhan terserlah bila umatNya menggunakan segala bakat yang ada dirinya untuk melayani Tuhan. Tuhan dapat menggunakan kita untuk melaksanakan hasratNya untuk umatNya sendiri malah untuk orang-orang yang belum kenalNya.

Yesus sewaktu hidupNya di dunia ini melayani BapaNya. Yohanes 17:4 berkata, "Aku sudah mengagungkan Bapa di atas bumi ini dengan menyelesaikan pekerjaan yang Bapa tugaskan kepada-Ku". Yesus membuat segala yang disuruh BapaNya. Dia melakukan kerana Dia kasih dan cinta pada BapaNya. Dengan ini Yesus telah mengagungkan BapaNya dan meningalkan contoh dan teladan agar kita dapat mengikut contoh Yesus.

Mengagungkan Tuhan dilangit tertinggi adlah kehendak Tuhan untuk semua umat dan makhlukNya. Marilah kita menyahut seruan para malaikat pada malam Natal pertama, "
"Terpujilah Allah di langit yang tertinggi! Dan di atas bumi, sejahteralah manusia yang menyenangkan hati Tuhan!" "