Tuesday, August 23, 2005

Perbualan yang panjang

Saya diberi peluang untuk berdialog dengan rakan sekerja mengenai kepercayaan masing-masing. Saya berasa terharu apabila 3 orang berusia yang berkongsi mengenai iman mereka serta pandangan merka pada duniawi ini.

Sebagai orang yang berusia dan lebih-lebih lagi mereka ini bekas guru serta wira-wira dalam akademik yang membentuk sistem pendidikan negara ini.

Saya manghargai masa-masa tersebut dan dapat mengenal dengan lanjut apakah pendirian. Biasalah ada yang berleter dan tak bagi "chance" untuk saya menyuara. Apa yang saya perhatikan dalam masa-masa tersebut saya dapat mengenal pasti dengan lebih mendalam mengenai fahamannya. Saya dapat menstrukturkan lagi apologis saya dan mengunakan apa yang yang mereka pegang itu untuk membalaskan apa yang AlKitab menyatakan.

Ya walaupun perbualan itu panjang dan kadang-kadang dia sahaja yang bercakap, ia berbaloi dalam memahami pendirian masing-masing dan memberikan masa untuk menstrukturkan apologis anda.

Dalam perbualan, saya dapati walaupun adanya orang yang tidak percaya adanya Tuhan dan segala-galanya adalah terjadi dengan semulajadi, nyata dalam AlKitab khususnya dalam Roma 1 mengatakan bahawa segala alam serta dalamnya menyeru adanya Tuhan. Hati naluri kita dapat mengetahui baik dan jahat datangnya dari Pemberi Moral seperti yang tertera dalam Roma 2. Masakan ada yang susah percaya adanya Tuhan.

Dan saya berterima kasih pada Tuhan yang tidak memperuntukkan umatNya untuk berbahasa yang sama dalam doa dan sembahyang. Begitu juga dengan mengubah adat masing-masing. Ini kerana Tuhan itu adil dengan mengurniakan rahmatnya kepada semua orang berkenaan dengan nilai murni yang ada pada sesuatu bangsa. Contohnya ialah Tuhan tidak memperuntukkan umatnya cara dia sembahyang, cara dia berjalan, cara dia menghormati kedua ibu bapanya. Tuhan telah memberikan "common sense" pada semua orang dan sesuatu bangsa itu. Pada dasarnya, Tuhan memberikan hukum moral dalam hati setiap individu. Mandate serta hukum Tuhan (moral) tetap sama.

Manusia dapat memuji Tuhan mengunakan bahasa serta budaya masing-masing. Semua bangsa menerima rahmat Tuhan dan di syurga adanya manusia dari pelbagai bangsa menyembah dan memuji Tuhan dengan pelbagai bahasa.

Berikut adalah himne yang mengisahkah Tuhan dipuji dan disembah dengan beribu lidah dan bahasa.

Beribu lidah patutlah
memuji Tuhanku.
Dan mewartakan kuasaNya
dengan kidung merdu.

Yesus, namaMu cukuplah
menghibur yang sedih,
membuat hati tenteram,
merawat yang pedih.

Dosa betapapun besar
dibasuh darahNya.
Kuasa Iblis pun lenyap
lepas tawanannya.

Yang bisu-tuli, soraklah
memuji Tabibmu;
yang buta, lumpuh dan lemah,
berbangkitlah sembuh!

Tolonglah aku, ya Tuhan,
mengangkat suaraku.
'Kan kusebar di dunia
agungnya namaMu.


Syair: Charles Wesley 1738, terj. E.L. Pohan Shn. 1966
Lagu: Carl Gotthelf Glaser 1780