Thursday, February 10, 2005

Kenangan kasih nenekku

Inilah cerita yang disampaikan oleh orang yang ingin mencari jawapannya :


Ku terkenang sewaktu kecil bagaimana nenekku menjagaku. Dialah orang yang paling rapat. Selepas kematiaan kedua ibu bapaku, nenekku menjaga saya. Walau nenek sudah tua dan miskin, makan minumku dijaganya. Nenekku selalu berdoa pada tuhan-tuhan di tokong agar saya sentiasa sihat dan gembira.

Kami tinggal di sebuah rumah papan dan nenek tahu menanam sayur di atas tanah yang ditinggalkan oleh datuk. Upah sehariannya hanyalah 20 sen sahaja. Nenek hanya makan sikit dan memberikan makanan yang lebih pada saya. Kadang-kadang kami bertahan lapar. Nenek kata, kalau ada kasih dan usaha, ia dapat mengatasi segala-galanya. Walau nenek sudah lemah nenek pergi ke bandar untuk menjual sayur-sayur untuk mendapat duit. Bila nenek balik, badannya sakit-sakit. Namun nenek tetap senyum pada saya dan menasihati agar saya berusaha bersungguh-sungguh.

Kasih nenekku pada saya tiada terhingga. Sakitnya diketepikan menjaga kebajikkanku. Saya sayangkan nenekku.

Kini dua puluh tahun sudah berlalu. Nenekku sudah tidak ada lagi. Saya menerima kasih Yesus dalam hidupku. Di manakah roh nenekku sekarang? Saya sedih melihat kesudahan bagi mereka yang belum pernah mendengar Injil Yesus itu dan menerima Yesus sebagai Juruselamat.

Yang sedih

No comments: